Groep 1/2

In onze groep 1/2 werken we aan de hand van thema’s.

Ons eerste thema was: Op bezoek bij oma Vliet. We leerden veel over vroeger, maar ook over oudere mensen nu. Wat doen zij graag, wat is er bij hen anders dan bij ons, enz. Oma Vliet kwam bij ons op bezoek en we maakten in onze huishoek een mooi plekje waar zij kon wonen.

We leerden veel nieuwe woorden, oa rollator, steunkous, verzorgingstehuis, oud en jong. We gebruiken die woorden veel en ze komen in boekjes naar voren. Ook onze beebot helpt ons een handje om de woorden te onthouden. Tegelijkertijd leren we ook weer programmeren om de beebot op het goede plekje te krijgen. Erg leuk en leerzaam dus.

We zijn met de kinderen in De Hullen gegaan om daar rond te kijken, met de ouderen te praten en voor hen te zingen. Dat was heel gezellig!

 

Als afsluiting hebben we een opa en oma middag georganiseerd. Elk kind mocht een opa en oma uitnodigen en met hen konden ze deze middag spelletjes spelen. In de klas sjoelden ze samen of deden ze een potje rummikub of ganzenbord. Het was soms erg spannend! In de gymzaal zagen we oude opa’s hinkelen of probeerden de kinderen te winnen met blikgooien. Ook werden oud Hollandse spelletjes gespeeld, die we mochten lenen van De Olde Dreiput. Voorafgaand aan dit feest bakten de kinderen samen met juf Jacquelien heerlijke appeltaarten. Daar werd heerlijk van gesmuld door jong én oud!

We zijn na de vakantie begonnen met het thema: Het kringloopwinkeltje van Pieterjan. Hierbij gebruiken we het gelijknamige boek. We hebben al veel spullen verzameld voor onze eigen kringloopwinkel. Na een bezoekje aan O&O (kringloopwinkel Oldebroek) kwamen we erachter dat alles wel netjes gesorteerd moet worden. Dat hebben we de volgende dag dan ook maar meteen gedaan.

Ook tijdens dit thema wordt er weer veel geleerd. Elke dag horen we weer nieuwe woorden. We stempelen en tekenen ze. We tellen de binnengebrachte spullen, we verkopen het en maken daarbij gebruik van zelfgemaakt prijslijsten. Zo leren we steeds meer cijfersymbolen en leren we ook wat veel of weinig kost. Of wat meer of minder waard is. We spelen veel in de hoeken, de kinderen spelen een rol en spelen bijv. het verhaal uit het boek na of ze bedenken zelf iets leuks. We bouwen met grote blokken of lego, doen leuke en leerzame spellen op de IPads of het digibord en we knutselen leuke werkjes. In dit thema gebruiken we natuurlijk vooral gebruikt materiaal zoals toiletrollen, doosjes, flessen, oude cd’s, enz.